اخبار بین المللی, سلول درمانی, طب ترمیمی اخبار بین الملل
شماره: 31067
1397/12/11 - 01:20
درمان بیماری کرون با استفاده از سلول های خود بیمار

تکنیکی جدید که از سلول های دستکاری شده خود بیمار برای درمان بیماری کرون استفاده می کند در مطالعات آزمایشگاهی موثر نشان داده است.

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین در مرکز تحقیقات زیست پزشکی توماس(BRC) با مطالعه سلول های سفید خونی(سلول های T تنظیمی) گرفته شده از بیماران مبتلا به بیماری کرون و مقایسه آن ها با سلول های مشتق از افراد سالم تکنیک جدیدی را ایجاد کرده اند. این تکنیک به متخصصین سلول درمانی در BRC اجازه می دهد که با گرفتن سلول های بیماران و رشد آن ها در محیط کشت مخصوص و سپس بازگرداندن این سلول ها به بیمار، در درمان بیماری کرون موفق تر عمل کنند. از آن جایی که این تکنیک در سلول های انسانی موفقیت آمیز نشان داده است، به نظر می رسد که استفاده از این تکنیک آماده برای کارآزمایی های بالینی است.

بیماری کرون مشکلی است که در بخش هایی از سیستم گوارشی ایجاد می شود و منجر به التهاب شدید در فرد می گردد که با علایمی مانند اسهال، درد معده، خستگی و کاهش وزون همراه است. دلیل بروز این بیماری مشخص نیست اما به نظر می رسد سیستم ایمنی در بروز آن نقش داشته باشد.

محققین دریافته اند که سلول های T تنظیمی(Treg) مشتق از بیماران مبتلا به کرون در مقایسه با سلول های Treg افراد سالم، یک پروتئین مختص سیستم گوارشی موسوم به اینتگرین α4β7 را کمتر تولید می کنند. در این مطالعه محققین تکنیکی را استفاده کرده اند که به موجب آن سلول هایی را از بیماران مبتلا به کرون تولید می کنند که مولکول RAR568 را بیان می کنند. این مولکول سطح اینتگرین α4β7 را احیا می کند. در ادامه این سلول ها از طریق تزریق درون سیاهرگی به بیمار بازگردانده می شوند. این مطالعه راه را برای کارآزمایی های بالینی با استفاده از سلول های خود بیمار و درمان بیماری کرون هموار می سازد.

پایان مطلب/

©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved